Leírás
A “test teológiája” kifejezés sok ember számára oximoronnak tűnik. Hogyan lehet testünk – amely oly érzéki, oly világi, oly halandó – “Istenről szóló tanulmány”? “Az a tény, hogy a teológia a testet is magába foglalja, senkit sem kell megdöbbentsen vagy meglepjen, aki tudatában van a megtestesülés misztériumának és valóságának”, szögezte le II. János Pál. “Azon tény által, hogy Isten Szava testté lett, a test belépett a teológiába… a főkapun át.” Isten kinyilatkoztatta misztériumát a testté vált Szón keresztül – a test teológiája. Ez a kifejezés nemcsak a címe Nagy Szent János Pál első főbb tanító programjának, hanem magát a kereszténység “logikáját” képviseli.
Leggyakrabban úgy állítják be II. János Pál “test teológiáját”, mintha egy kiterjedt katekézis lenne a házasságról és a szexuális szeretetről. Bizonyos, hogy ez igaz, de ennél sokkal több. A megtestesült személy misztériumán és a házastársi szeretet bibliai analógiáján keresztül II. János Pál katekézise ragyogó természetfeletti fénnyel világítja meg Isten azon tervének egészét, amelyt a kezdettől az eszkatonig az emberi életnek szánt. Ez nemcsak a szexuális forradalomra, a karteziánus dualizmusra, hanem a felvilágosodásra adott válasz is. Válasz a modern racionalizmusra, és mindazokra a megcsonkított antropológiákra, amelyek a modern világot fertőzik. Röviden, a test teológiája a Katolikus Egyház egyik legkritikusabb erőfeszítése a modern időkben, segíteni a világnak tudatosabbá válni “a megtestesülés misztériumában és valóságában”, és ezáltal jobban megérteni a humánumot, az emberi élet igazi célját és jelentését.